شرایط ورود به رشته تربیت بدنی

رشته تربیت بدنی و یا علوم ورزشی یکی از پرطرفدارترین رشته ها در مقطع کارشناسی و حتی مقاطع بالاتر است.

تاپ ترین دانشگاه های کشور هر ساله ظرفیت های بسیار کمی برای این رشته ها در نظر می گیرند و رقابت بالایی برای قبولی در آنها بین داوطلبان وجود دارد.

راه های پذیرش در رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی

به دو طریق می توان در رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی در مقطع کارشناسی ادامه تحصیل داد.

1- از طریق کنکور سراسری: در این روش متقاضی بعد از کسب مدرک دیپلم نظام جدید یا مدرک پیش دانشگاهی ، یا مدرک دیپلم فنی حرفه ای در آزمون سراسری کارشناسی و یا کاردانی شرکت کرده، و بعد از کسب رتبه خوب رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی را انتخاب کرده و بعد از قبولی برای آزمون عملی دعوت می شود.

 

بدون کنکور و براساس سوابق تحصیلی: در این روش متقاضی براساس معدل دیپلم و سوابق تحصیلی خود، اقدام به ثبت نام در رشته تربیت بدنی و یا علوم ورزشی در دانشگاه های منتخب می کند.

دانشگاه آزاد و پیام نور از مهم ترین دانشگاه های هستند که متقاضیان می توانند بدون کنکور در رشته علوم ورزشی در آن ادامه تحصیل دهند.

 

شرایط عمومی و اختصاصی پذیرش در رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه ها

شرایط عمومی برای ورود به رشته علوم ورزشی یا تربیت بدنی

الف) اعتقاد به اسلام و یا یکی از ادیان مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

ب) عدم احراز دشمنی (نه اعتراض) نسبت به نظام جمهوری اسلامی ایران.

تبصره: در صورتی که داوطلب سابقاً با نظام جمهوری اسلامی دشمنی داشته، باید تغییر نظر او احراز شود

ج) نداشتن سابقه عضویت در سازمانهای غیرقانونی، فراماسونری و وابستگان آنها.

د) عدم احراز فساد اخلاقی.

ه) عدم اعتیاد به مواد مخدر.

شرایط اختصاصی برای ورود به رشته علوم ورزشی یا تربیت بدنی

حداقل قد برای آقایان165 و برای خانمها 158 سانتی متر(ورزشکاران و قهرمانان ملی از این موضوع مستثنی هستند)

سلامت جسمانی و روانی (چاقی مفرط ، پاهای پرانتزی، مشکلات شدید تنفسی، مشکلات قلبی، مشکلات مغزی و یا بیماریهای اعصاب و روان از مهم ترین مواردی هستند که می تواند مانع از پذیرش متقاضی شود)

قدرت بینایی عالی ( در منابع مختلف از عدد هفت دهم برای بینایی یاد شده است)

قبولی در آزمون عملی

 

کلیک کنید--> نحوه آزمون عملی ورود به رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی

 

 

پاسخ به تعدادی از سوالات شما عزیزان در مورد چگونگی و شرایط قبولی در رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی

 

سوال: من ۲۲ سال دارم ۷ ماهه ک یوگا و بدنسازی رو شروع کردم اندامم به ورزش خوب جواب داده البته قبلش اصلا ورزشی رو دنبال نمیکردم
قدم ۱۶۲ هست و بیماری و مشکل خاصی ندارم چشمم هم به تازگی آسیگمات شده
معدل کل دیپلمم ۱۳ هستش میخوام کنکور تجربی بدم منطقه ۳ تهران
امکان قبولی در این رشته دولتی با چه رتبه ای رو دارم؟میتونم موفق بشم! ممنون میشم راهنماییم کنید????

 

پاسخ: برای قبولی در دانشگاه های خوب مثل فرهنگیان که باید در کنکور رتبه خیلی خوبی کسب کنید. این رشته از رشته های پرطرفدار محسوب میشه که بتازگی بسیاری از داوطلب ها مشتاق آن شده اند. بعد از کسب رتبه خوب چند مرحله مصاحبه و آزمون عملی و ... هم دارد. یکی از مهمترین موضوعات در این رشته، قوای جسمانی، سلامت جسمانی و رتبه خوب علمی است. موارد دیگیری مثل مدالهای قهرمانی، دنبال کردن یک رشته بصورت تخصصی هم تاثیر داره. ولی در دید اول برای کارشناسانی که بررسی می کنند، قوای جسمانی و ظاهری است. چاقی مفرط، عدم نفس گیری مناسب، مشکل بینایی یا قلبی از موارد منفی محسوب میشه. درکل بدن ورزشکاری و سلامت جسمانی در کنار رتبه خوب علمی قبولی شما را تضمین می کند

--------------------------------------------------------

سوال: من کلاس هشتم تو خراسانی جنوبی هستم کلاس هفتم معدلم 17 و خورده شده وهشتم 18و 43 قدم کمتر از 158 هست و وزنم 44 هست خیلی علاقه شدیدی ب ورزش دارم
نزدیکای ی سالی تو رشته تکواندو فعالیت میکردم اما معدالی دریافت نکردم ولی دوسال تو رشته دومیدانی فعالیت کردم و معدال های استانی و شهرستانی زیادی دریافت کردم

و سوالم از سلامت جسمی این بود ک منظور شما از سلامت جسمانی عین این چیزا های ک من نام میبرم هست؟ قلب و معده و کبد و این جور چیزاس اگه باشه ک من سلامت جسمی کامله اگه ب پوست و مو و این جور چیزا باشه من چیکار کنم؟

احتمال قبولی من در کنکور هست؟؟؟

 

پاسخ: منظور از سلامت جسمانی، دقیقا قسمتهایی هست که فرمودید. تنفس، قلب، سلامت روانی و از همه مهمتر قوای جسمانی
قوی بودن و قدرت بدنی هم پارامتر بسیار مهمی است. نکته خیلی مهمی که اغلب علاقه مندان رشته تربیت بدنی فراموش می کنند، این است که معدل و وضعیت درسی نقش بسیار مهمی دارد. شما اگر درستون و معدلتون خوب باشه نصف بیشتر راه رو رفتین. به نظرم شما شانس قبولی رو دارین اگر روی یک رشته ورزشی تمرکر کنین و مهارت داشته باشین

--------------------------------------------------------

سوال: سلام من دوازدهم تجربی هستم وامسال باید کنکور بدم وبه رشته تربیت بدنی خیلی علاقه دارم.خواستم بدونم معدل واسه این رشته باید حدودا چندباشه؟؟؟

 

پاسخ: هرچی معدل شما بیشتر باشد بهتر است.

--------------------------------------------------------

سوال: سلام من رشته انسانی میخونم و سال دوازدهم هستم و امسال کنکور دارم و منطقه ۲ هستم
به رشته تربیت بدنی خیلی علاقه دارم
۱۸ سالمه و قدم ۱۷۵ و سلامت جسمانی کامل دارم
۵سال هست که تو رشته ورزشی هندبال به صورت حرفه ای کار میکنم و به تیم ملی دعوت شدم ولی بخاطر یه سری شرایط خانوادگی نرفتم
اما جز تیم استان هستم و خیلی مدال های کشوری و استانی دارم .میخواستم بدونم آیا میتونم رشته تربیت بدنی قبول شم؟ البته داشنگاه خوب

 

پاسخ: با شرایطی که فرمودید اگر درستون هم خوب باشه، احتمال قوی در دانشگاه خوب قبول می شوید

--------------------------------------------------------

سوال: لطفا کمکم کنید خیلی درگیرشم من رشته ی کاردانش هستم سه چهار سال هم هست که هندبال کار میکنم قدم هم 170 هست داخل بقیه ی رشته ها هم نسبتأ خوب هستم و میتونم داخلشون موفق باشم میخاستم بدونم میتونم با رشته ی کاردانش داخل دانشگاه های دولتی تربیت بدنی قبول شم؟ (خواهش میکنم بگید)

 

پاسخ: برای دانشگاه خوب مثل فرهنگیان باید پیش دانشگاهی داشته باشین، ولی در دانشگاه های غیرانتفاعی و پیام نور و ازاد شانس قبولی دارید

--------------------------------------------------------

سوال: من محدثه هستم من تو رشته های رزمی : مثل :ووشو کمر بند دان 3کاراته دان 1هستم بعد دومیدانی هم کار میکنم آیا من میتونم با معدل 17وارد رشته ی تربیت بدنی شم

 

پاسخ: بله ، ان شاالله
شرایط تحصیلی شما خوب است

--------------------------------------------------------

سوال: سلام من نهمم،کیست دارم،میتونم برم رشته تربیت بدنی؟

 

پاسخ: شرایط جسمانی شما در زمان ثبت نام بررسی می شود. اگر مشکلی داشته باشید که مانع از فعالیت جسمانی شما باشد با پذیرش شما موافقت نمی کنند

--------------------------------------------------------

سوال: من یازدهم انسانی ام و علاقه زیادی به قبولی دانشگاه تربیت بدنی دارم و پیگیر شرایط قبولی هستم
معدل دهم ۱۵
معدل امسال ۱۸/۲۳
و ددوازدهم هم مطمئنم معدلم بالاست
چون با برنامه ریزی امسال معدلم اوردم بالا...
از نظر جسمانی هم قد ۱۷۵
ورزشی رو هم به صورت جدی دنبال نکردم جز یوگا
نظرتون راجب قبولی من چیه؟
واقعا میشه امیدوار بود ؟

 

پاسخ: شرایط شما از لحاظ جسمانی، قدی و درسی مناسبه و پذیرفته می شوید. برای دانشگاه های معروف باید در ازمون عملی انها نیز شرکت کنید

--------------------------------------------------------

سوال: سلام بسیار ممنون که وقت میگذارید و جواب میدهید
من سال اخر راهنمایی هستم و به تربیت بدنی علاقه دارم و ورزش هم میرم رشتمم کاراتس تنها مشکلی که دارم اینه که وقتی شکم زیاد کار میکنم معدم درد میگیره الان سوالم اینه که برم نربیت بدنی معدم مشکلی برام به وجود نمیاره؟؟؟اصلا تمرین هاشون به سختی باشگا ها هستش که بگم مشکلی درد معدم مشکلی برام ب وجود بیاره؟؟؟

برای معدمم ک تحت درمانم
ممنون میشم جواب بدین

 

پاسخ: نکته اصلی این است که شما هنوز زمان زیادی دارید تا دانشگاه و به نظر میرسه مشکل شما بزودی رفع بشه(اگر تحت درمان هستید). تمرین تحت نظر پزشک سبب افزایش قدرت بدنی می شود و کم کم باعث می شود که بر این مشکل غلبه کنید. در دانشگاه ترم های ابتدایی زیاد سخت گیری نمی شود، ولی بازهم بستگی به اساتید دارد. بنظرم نگران این مشکل نباشید و تمرکز کنید روی فعالیت و تحصیل که ان شاالله موفق شوید. به یاد داشته باشید در ازمون تربیت بدنی نمره آزمون هم بسیار مهم است بخصوص در دانشگاه فرهنگیان. پس از ان غافل نشوید

--------------------------------------------------------

سوال: من رشته ام تجربی هست و ساکن اصفهانم و مقام های ورزشی کشوری دارم تسلط کامل روی چند رشته ورزشی دارم میخواستم ببینم رتبه کنکور باید چند باشه تا دانشگاه اصفهان قبول بشم؟
و اینکه قدم ۱۵۶ هست یعنی واقعا به خاطر این دو سانت رد میکنن؟

 

پاسخ: نه به نظرم
اینگونه هم نیست که بخاطر نبود یک پارامتر سایر موارد در نظر گرفته نشود. هر آیتم امتیاز مربوط به خودش را دارد که اینها در نهایت همه کنار هم امتیاز دارند و باعث پذیرش می شود

--------------------------------------------------------

سوال: سلام،من آزمون عملی را شرکت کردم و3خطاداشتم،وزنم54و قدم 159.5 است، در نتیجه کنکور فقط مجازبه انتخاب رشته علوم ورزشی وآموزش تربیت بدنی و رشته های سوابق تحصیلی شدم،رتبه من 119هزار شده، حالا آیا احتمال قبولی من وجود دارد؟

 

پاسخ: سلام. همه این پارامترها در کنار هم موثر است. اما خب نمره ازمون عملی و رتبه تاثیرگذارتر است. شرایط شما رو کمی سخت می دونم

--------------------------------------------------------

سوال: با توجه به اینک در دفترچه انتخاب رشته تجربی درج شده ک اسامی داوطلبان چند برابر ظرفیت در رشته تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان در هفته اول شهریور اعلام نمیشود، پس زمان گزینش و مصاحبه و اعلام نتیجه قبولی چه زمانیه؟ ممنون میشم

 

پاسخ: راحل پذیرش دانشگاه فرهنگیان مقداری زمانبرتر است و گزینش آن تا حدود 2ما بعد از اعلام نتایج ممکن است طول بکشد

--------------------------------------------------------

 

امیدواریم این مطلب توانسته باشد تا حدی به سوالات شما پاسخ دهد.

توضیحات بیشتر در مورد پذیرش در رشته تربیت بدنی را می توانید از طریق لینک منبع خبر مشاهده کنید.

 

منبع خبر: https://irsoal.com/pnunews/show/68